D+A geeft ruimte aan groei van Multipharma
Multipharma is een coöperatieve vennootschap met een netwerk van liefst 260 apotheken en 1700 medewerkers. De coöperatie is gestoeld op sterke waarden en biedt zijn klanten toegankelijke gezondheidszorg, helder advies en een ongeëvenaarde service. Om tegemoet te komen aan de expansie van Multipharma, bouwde de organisatie in 2018 een nieuw logistiek centrum. Pascal Guillaume, Head of Logistics, licht de keuze voor D+A toe.
Het distributiecentrum is een project van formaat. Vertel eens iets over de omvang?
“Het gebouw bevat niet enkel een strategisch distributiecentrum, maar ook een productiesite voor ‘individuele medische voorbereidingen’ voor onze b2b-klanten zoals rusthuizen. Het gebouw neemt qua oppervlakte ongeveer de helft van het bedrijventerrein Ruysbroeckveld in: zo’n 10.500 vierkante meter. Een flinke uitdaging, zowel qua grootte als complexiteit. Vooral door nomen eigen aan de farmaceutische sector (Good Distribution Practices) en de hoge mate van automatisering.”
Hoe kwam D+A erbij kijken?
“In eerste instantie omdat er nood was aan een masterplan. Dat vormde de basis voor de uitwerking van de verdere ontwikkeling op de site. We schakelden D+A in als gedelegeerd bouwheer. Multipharma is geen bouwbedrijf. Het ontbrak ons aan kennis om een project van die omvang tot een goed einde te brengen. Voor de bouw of renovatie van een apotheek kunnen wij ons desnoods zelf over de uitvoering ontfermen. Maar hiervoor hadden wij niet de nodige vakkennis in huis.”
Waarmee stond D+A jullie bij, en hoe?
“D+A heeft de volledige coördinatie op zich genomen. Van administratieve taken en de aanvraag van vergunningen tot de selectie van onderaannemers. En dat waren er heel wat, onder andere voor stabilisatie, studiebureau, elektriciteit, branddetectie, HVAC, enzovoort. Alles is gecentraliseerd en gecoördineerd verlopen via de BIM-methode, waarvoor D+A zelfs de eerste Gold BIM Award Industriële Projecten op zak heeft gestoken.”
In welke mate was Multipharma zelf nog betrokken?
“Hoewel D+A de eindverantwoordelijke was, is het toch belangrijk om intern iemand als projectmanager aan te stellen. Als bouwheer/opdrachtgever moet je tenslotte van alles op de hoogte zijn, mee beslissingen nemen, bepaalde zaken opvolgen, noem maar op. Alleen zo konden wij kort op de bal spelen.”
Wat waren de belangrijkste voordelen van de samenwerking?
“De ontzorging, de expertise en het feit dat D+A de eindverantwoordelijkheid droeg. Ongeacht het aantal partijen dat bij dit project was betrokken, hadden wij maar één contract: met D+A. Dat vereenvoudigt aanzienlijk de zaken. Wij zijn vooral tevreden over de professionele en klantgerichte houding en de grote beschikbaarheid van D+A.”
Benieuwd naar wat co-bouwheerschap voor jouw organisatie kan betekenen?
Projecten die jou wellicht interesseren
“Ultraperformantie”
Getuigenis door Bart Borloo (Directeur Purchase, Real Estate & Facilities).
“Hoogste standaard in gekoeld distributiecentrum”
“Uitbreiding voor distributiecapaciteit”
Getuigenis door commercieel directeur Cosimco: Jack Berben.