Vandaag is de N16 een brede autoweg die tot aan het Begijnhof loopt en waar geen fiets- en wandelverkeer mogelijk is. De Dijlestad wil de N16 laten hercategoriseren van een bovenlokale weg naar een lokale weg en een herprofilering overeenkomstig dit statuut. Daarom wordt de mogelijkheid onderzocht om van de N16, vanaf de Antwerpsepoort tot het kruispunt met Malinas, een aangename, groene stadsboulevard te maken.
Een mobiliteitsstudie moet uitwijzen aan welke voorwaarden moet worden voldaan om dat mogelijk te maken. De stad wil erover waken dat ten gevolge van wijzigingen de woonstraten niet gebruikt worden voor het doorgaand verkeer.
Boulevards zijn een oud wegtype dat tegenwoordig terug aan populariteit wint. Het zijn vaak brede, meerbaans verkeersaders, soms verdeeld met een centrale middenberm, met zijstraten langs elke kant ontworpen als langzame rij- en parkeerstroken voor fiets- en voetgangersgebruik, vaak met een bovengemiddelde kwaliteit van landschapsarchitectuur door onder andere bomenrijen.